Особливості професійного самовизначення учнів ПТНЗ

Автор(и)

  • Наталія Бончук Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ

Ключові слова:

професійно-технічна освіта, професійне самовизначення, компоненти професійного самовизначення

Анотація

У статті розглядається проблема професійного самовизначення учнів професійно-технічного училища. Представлено результати емпіричного дослідження професійного самовизначення в учнів, виділено й проаналізовано його компоненти. В межах кожного компоненту розглянуто соціальні та психологічні фактори, які впливають на формування у досліджуваних професійного "Я". З'ясовано, що ці фактори можуть бути як відповідними професійній спрямованості особистості, так і вступати у протиріччя з нею. Встановлено, що частина компонентів професійного самовизначення у значної частини учнів ПТНЗ формується під впливом чинників, прямо не пов'язаних із ситуацією усвідомленого професійного вибору, розвитком певних здібностей, реалізацією інтересів і т. і., маючи характеристики випадковості, ситуативності, пристосування до життєвих обставин. Аналіз професійного самовизначення в розрізі компонентів пропонується в якості засобу оцінки перспектив професійного відбору та навчання оптантів .

Посилання

Борисова Е. М. Профессиональное самоопределение: личностный аспект : дисс. ... д-ра психол. наук / Борисова Елена Михайловна. – М., 1995. – 411 с.

Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / Евгений Александрович Климов. – М. : Издательский центр "Академия", 2005. – 304 с.

Кудрявцев Т. В Психологический анализ динамики профессионального самоопределения личности / Т.В. Кудрявцев, В.Ю. Шегурова // Вопросы психологии. – 1983. – № 2. – С. 51–59.

Кудрявцев Т. В. Влияние характерологических особенностей личности на динамику профессионального самоопределения / Т. В. Кудрявцев, А.В. Сухарев // Вопросы психологии. – 1985. – № 1. – С. 86–93.

Мачуська І. М. Основні чинники професійного самовизначення старшокласників / І. М. Мачуська // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. – 2013. – Вип. 17(1). – С. 474–482.

Обносов В. Н. Индивидуальные особенности профессиональных представлений и их влияние на профессиональное самоопределение учащихся ПТУ / В. Н. Обносов //Новые исследования в психологии. – 1987. – № 2. – С. 25–28.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологи / С. Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 2004.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-09-13

Як цитувати

Бончук, Н. (2017). Особливості професійного самовизначення учнів ПТНЗ. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 1(6-7), 12–18. вилучено із https://bpsy.knu.ua/index.php/psychology/article/view/103