Категорія психосоціального розвитку у сучасній психології

Автор(и)

  • А. Шамне Національний університет біоресурсів і природокористування України, Київ

Ключові слова:

категорія, психосоціальний розвиток, особистість, функціональні дихотомії, соціалізація, індивідуалізація

Анотація

У статті окреслено значення, зміст і особливості використання поняття психосоціального розвитку у вітчизняній та західній психології. Показано, що воно втілює збалансоване поєднання процесів соціалізації і індивідуалізації: розвитку особистості як присвоєння соціального досвіду і розвитку суб'єкта як індивідуального розкриття свого Я. Психосоціальний розвиток проаналізовано як складову моделі аналізу віку. Показано його зв'язок з мережею споріднених понять. Представлено такі аспекти дослідження психосоціального розвитку: психосоціальні характеристики представників різних соціально-вікових груп, проблема психосоціальних девіацій; онтогенез – дизонтогенез, психосоціальні чинники розвитку (сімейні, інтерперсональні, особистісні тощо), психосоціальна допомога та реабілітація особистості. Зроблено висновок, що поняття психосоціального розвитку інтегрує мережу понять, в яких підкреслюється значення взаємодії людини і суспільства, індивідуального і соціального у розвитку особистості. Представлено результати емпіричної операціоналізації феномена психосоціального розвитку.

Посилання

Абульханова-Славская К. А. Психосоциальный подход к особенностям сознания, социального мышления личности и российского менталитета [Электронный ресурс] / К. А. Абульханова-Славская. – Режим доступа: http://www.pedlib.ru/Books/4/0171/index.shtml?from_page=124.

Александрова М. Д. Старение: социально-психологический аспект / М. Д. Александрова // Психология старости и старения : хресто- матия / сост. О.В. Краснова, А. Г. Лидерс. – Москва, 2003. – С. 177–182.

Barczyk А. Psychospołeczne uwarunkowania zażywania środków psychoaktywnych w okresie adolescencji / А. Barczyk // Педагогические инновации: традиции, опыт, перспективы / [ред. Н. А. Ракова]. – Витебск, 2010. – С. 199–203.

Дідук І. А. Взаємини між дітьми в сім'ї як чинник їх психосоціального розвитку : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.07 "Педагогічна і вікова психологія" / І. А. Дідук ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – Київ, 2001. – 20 с.

Донченко О. Психосоціальний невроз Пуер Етернус / О. Донченко // Соціальна психологія. – 2006. – № 5. – С. 14–25.

Журавлев А. Л. Развитие методологических и теоретических исследований в Институте психологии РАН / А. Л. Журавлев // Национальный психологический журнал. – № 1(2). – 2007. – С. 19–25.

Журавлев А. Л. "Социально-психологическая зрелость": попытка обосновать понятие / А. Л. Журавлев // Феномен и категория зрелости в психологии / отв. ред. А. Л. Журавлев, Е. А. Сергиенко. – Москва, 2007. – С. 198–222.

Зенцова Н. И. Когнитивные факторы психосоциальной адаптации у лиц, зависимых от алкоголя и героина : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.04 "Медицинская психология" / Н.И . Зенцова ; Моск. гос. медико-стоматол. ун-т. – М., 2009. – 21 с.

Инденбаум Е. Л. Психосоциальное развитие при легких формах интеллектуальной недостаточности : монография / Елена Леонидовна Инденбаум. – Иркутск : Изд-во ВСГАО, 2011. – 120 с.

Ильин В. А. Идентичность и общество: проблема взаимосвязи детской и институциональной витальностей с точки зрения психосоциальной концепции / В. А. Ильин // Социальная политика и социология. – 2009. – № 1. – С. 15–21.

Карандашев Ю. Н. Эволюционная концепция и периодизация онтогенетического развития / Ю. Н. Карандашев. – Бельско-Бяла, 2013. – 110 с.

Капрара Дж. Психология личности / Дж. Капрара, Д. Сервон. – Санкт-Петербург : Питер, 2003. – 288 с.

Карпа М. І. Дитяча неповносправність: проблема психосоціального впливу на здорових дітей в сім'ї / М.І. Карпа // Вісник Львівського університету. Серія: Філософські науки. – 2004. – Вип. 6. – С. 274–282.

Китаев-Смык Л. А. Психология стресса. Психологическая антропология стресса / Л. А. Китаев-Смык. – М. : Академический Проект, 2009. – 943 с.

Колісник О. Психологія духовного саморозвитку особистості : монографія / О. Колісник. – Луцьк : РВВ "Вежа", 2007. – 388 с.

Краснова О. В. Особенности социально-психологической адаптации в позднем возрасте / О. В. Краснова, Т. Д. Марцинковская // Пси- хология зрелости и старения. – 1998. – № 3. – С. 34–59.

Кондратьев М. Ю. Типологические особенности психосоциального развития подростков / М. Ю. Кондратьев // Вопросы психологии. – 1997. – № 3. – С. 69–79.

Короленко Ц. П. Психосоциальная аддиктология : монография / Ц. П. Короленко, Н. В. Дмитриева. – Новосибирск : Олсиб, 2001. – 251 с.

Крайг Г. Психология развития / Г. Крайг ; [пер. с англ.Н. Мальгиной и др.]. – СПб. : Питер, 2000. – 992 с.

Кузьмина В. М. Проблема саморегуляции как проблема психосоциального развития общества [Электронный ресурс] / В.М. Кузьмина // Проблемы cоциальной психологии личности. – СГУ (Саратов). – 2008. – Режим доступа: http://psyjournals.ru/sgu_socialpsy/issue/30324_full.shtml. 21. Лазурский А. Ф. Очерк науки о характерах : монография / А. Ф. Лазурский. – Москва : Наука, 1995. – 271 с.

Малкина-Пых И. Г. Возрастные кризисы : справочник практического психолога / И. Г. Малкина-Пых. – М. : Эксмо, 2004. – 896 с.

Миколайчук М. І. Особливості психосоціального розвитку сиблінгів дітей з психофізичними вадами : автореф. дис. … канд. психол. наук / М. І. Миколайчук ; Львівський нац. ун-т ім. Івана Франка. – Львів, 2007. – 21 с.

Москаленко В. В. Соціалізація особистості : монографія / В. В. Москаленко. – Київ : Видавництво Фенікс, 2013. – 460 с.

Петрова Н. Н. Психосоциальная адаптация в кризисном периоде / Н. Н. Петрова, И. А. Васильева // Журнал прикладной психологии. – 1999. – № 4. – С. 17–20.

Петровский А. В. История и теория психологии : в 2 т. – Т. 2 / А. В. Петровский, М. Г. Ярошевский. – Ростов н/Д. : Феникс, 1996. – 416 с.

Психология одаренности: от теории к практике / под ред. Д. В. Ушакова. – Москва : ПЕРСЭ, 2000. – 80 с.

Ремшмидт Х. Подростковый и юношеский возраст: проблемы становлення личности / Х. Ремшмидт; Под ред. Т. А. Гудковой. – М. : Мир, 1994. – 320 с.

Сирота Н. А. Проблемы подростковой адаптации с позиций профилактики и психотерапии личностных и поведенческих расстройств и зависимости от психоактивных веществ / Н. А. Сирота, В. М. Ялтонский. – М. : Московский государственный медико-стоматологический университет, 2007. – 197 с.

Слюсаревський М. М. Інститут соціальної та політичної психології: п'ять років творчого пошуку і подальші перспективи / М.М. Слюсаревський // Наукові студії із соціальної та політичної психології : зб. статей / Редкол.: С. Д. Максименко, М. М. Слюсаревський та ін. – Київ, 2000. – Вип. 2(5). – С. 3–18.

Ткаченко О. М. Принципи та категорії психології : монографія / О. М. Ткаченко. – Київ : Вища школа, 1979. – 198 с.

Токарева Н. М. Моделювання особистісних конструктів підлітків у вимірах освітнього простору: монографія / Наталя Миколаївна Токарева. – Кривий Ріг : ТОВ ВНП "ІНТЕРСЕРВІС", 2015. – 448 с. 33. Фурманов И. А. Психология депривированного ребенка / И. А. Фурманов, Н. В. Фурманова. – М. : Владос, 2009. – 215 с.

Халитов Р. Г. Нелинейная модель психосоциального диссонанса / Р. Г. Халитов, И. М. Юсупов // Вестник ЛГУ. – 2008. – № 3. – С. 14–148.

Хухлаева О. В. Психология развития: молодость, зрелость, ста- рость : пособ. для студ. высш. учеб. завед. / О. В. Хухлаева. – М. : Академия, 2002. – 208 с.

Шамне А. В. Теорія та практика психосоціального розвитку у підлітково-юнацькому віці / А. В. Шамне. – Київ : ТОВ ВНП "Інтерсервіс", 2015. – 488 с.

Щебланова Е. И. Неуспешые одаренные школьники / Е. И. Щебланова. – М. : Изд-во БИНОМ, Лаборатория знаний, 2011. – 245 с.

Эриксон Э. Детство и общество / Эрик Хомбургер Эриксон / 2-е изд. – СПб. : Речь, 2000. – 416 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-09-13

Як цитувати

Шамне, А. (2017). Категорія психосоціального розвитку у сучасній психології. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 1(6-7), 158–161. вилучено із https://bpsy.knu.ua/index.php/psychology/article/view/183