Емпіричне дослідження імпліцитної теорії свідомості в осіб, залежних від психоактивних речовин

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/BSP.2020.2(12).7

Ключові слова:

алекситимія, імпліцитна теорія свідомості, особи, залежні від психоактивних речовин, емпіричне дослідження, особистісні диспозиції

Анотація

Метою статті є аналіз особливостей імпліцитної теорії свідомості у осіб, залежних від психоактивних речовин, та встановлення взаємозвʼязків досліджуваної психічної властивості з алекситимією та особистісними диспозиціями. Використано TоM assessment scale, ТАС26 та П’ятифакторний особистісний опитувальник. Імпліцитна теорія свідомості залежних осіб вирізняється редукованим розумінням власних емоцій та утрудненою алокативною перспективою, високими показниками алекситимії, низькими показниками емоційної нестабільності.

Посилання

Eres'ko, D. B., Isurina, G. S., Kojdanovskaja, E. V., Karvasarskij, B. D., Karpova, Je. B., Korepanova, T. G., & Shifrin, V. B. (2005) Aleksitimija i metody ee opredelenija pri pogranichnyh psihosomaticheskih rasstrojstvah: Metodicheskoe posobie [Alexithymia and methods of its definition at borderline psychosomatic disorders: Methodical manual]. SPb: Sankt- Peterburgskij nauchno-issledovatel'skij psihonevrologicheskij institut im. V. M. Behtereva [in Russian].

Pіnchuk, І. Ja., Kolodєzhnij, O. V., Petrichenko, O. O., Zdorik, І. F. (2017) Analіz statistichnih pokaznikіv rozladіv psihіki ta povedіnki vnaslіdok uzhivannja psihoaktivnih rechovin u 2015-2016 rokah [Analysis of statistical indicators of mental and behavioral disorders due to the use of psychoactive substances in 2015-2016]. Arhіv psihіatrії [Аrchive of psychiatry], 23(4), 252- 260 [in Russian].

Hromov, A. B. (2000) Pjatifaktornyĭ oprosnik lichnosti: Uchebno- metodicheskoe posobie [Five-factor personality questionnaire: Textbook]. Kurgan: Izd-vo Kurganskogo gos. Universiteta [in Russian].

Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., & Frith, U. (1985) Does the autistic child have a "theory of mind"? Cognition, 21(1), 37-46.

Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Hill, J., Raste, Y., & Plumb, I. (2001) The "Reading the Mind in the Eyes" test revised version: A study with normal adults, and adults with Asperger syndrome or high-functioning autism. Journal of child psychology and psychiatry, 42(2), 241-251.

Bosco, F. M., Capozzi, F., Colle, L., Marostica, P., & Tirassa, M. (2014) Theory of mind deficit in subjects with alcohol use disorder: an analysis of mindreading processes. Alcohol and Alcoholism, 49(3), 299-307. 7. Bosco, F. M., Gabbatore, I., Tirassa, M., & Testa, S. (2016) Psychometric properties of the Theory of Mind Assessment Scale in a sample of adolescents and adults. Frontiers in psychology, 7(7), 1-12.

Bora, E., Yucel, M., & Pantelis, C. (2009) Theory of mind impairment in schizophrenia: meta-analysis. Schizophr. Res., 109, 1-9.

Dubyaga, E. V., & Mescheryakov, B. G. (2010) Implitsitnaya teoriya razuma: kratkiy obzor. [Theory of Mind: a brief review]. // Psihologicheskiy zhurnal Mezhdunarodnogo universiteta prirodyi, obschestva i cheloveka, Dubna, (1). – URL: https://psyanima.su/journal/2010/1/2010n1a4/ 2010n1a4.pdf [In Russian].

Goldman, A. (2012) Theory of Mind. In Eric Margolis, Richard Samuels & Stephen Stich (eds.), Oxford Handbook of Philosophy and Cognitive Science. Oxford University Press, 402-424.

Gopnik, A., & Astington, J. W. (1988) Children's understanding of representational change and its relation to the understanding of false belief and the appearance-reality distinction. Child development, 59(1), 26-37.

Gweon, H., & Saxe, R. (2013) Developmental cognitive neuroscience of theory of mind. Neural circuit development and function in the brain, 3, 367-377.

Jacobs, E., & Nader-Grosbois, N. (2020) Affective and Cognitive Theory of Mind in children with intellectual disabilities: how to train them to foster social adjustment and emotion regulation. J. Educ. Train. Stud, 8, 80-97.

Murano, T., Koshimizu, H., Hagihara, H., & Miyakawa, T. (2017) Transcriptomic immaturity of the hippocampus and prefrontal cortex in patients with alcoholism. Scientific reports, 7(1), 1-8.

Onuoha, R. C., Quintana, D. S., Lyvers, M. & Guastella, A. J. (2016) A Meta-analysis of Theory of Mind in Alcohol Use Disorders. Alcohol and Alcoholism, 51(4) 410-415. doi: 10.1093/alcalc/agv137.

Premack, D., & Woodruff, G. (1978) Does the chimpanzee have a theory of mind? Behavioral and brain sciences, 1(4), 515-526.

Schiffer, B., Pawliczek, C., Müller, B. W., Wiltfang, J., Brüne, M., Forsting, M., ... & Hodgins, S. (2017) Neural mechanisms underlying affective theory of mind in violent antisocial personality disorder and/or schizophrenia. Schizophrenia bulletin, 43(6), 1229-1239.

Sprong, M., Schothorst, P., Vos, E., Hox, J., & Engeland, H. (2007) Theory of mind in schizophrenia: meta-analysis. Br. J. Psychiatry, 191, 5-13.

Thirion-Marissiaux, A. F., & Nader-Grosbois, N. (2008) Theory of mind "beliefs", developmental characteristics and social understanding in children and adolescents with intellectual disabilities. Research in developmental disabilities, 29(6), 547-566.

Wimmer, H., & Perner, J. (1983) Beliefs about beliefs: Representation and constraining function of wrong beliefs in young children's understanding of deception. Cognition, 13(1), 103-128.

Yirmiya, N., Solomonica-Levi, D., Shulman, C., & Pilowsky, T. (1996) Theory of mind abilities in individuals with autism, down syndrome, and mental retardation ofunknown etiology: the role of age and intelligence. J. Child Psychol. Psychiatry, 37, 1003-1014.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-30

Як цитувати

Крупельницька, Л., & Тельчаров, О. (2020). Емпіричне дослідження імпліцитної теорії свідомості в осіб, залежних від психоактивних речовин. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 2(12), 38–44. https://doi.org/10.17721/BSP.2020.2(12).7