Тренінгова програма сприяння самореалізації студентів у інтегрованому освітньому середовищі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/BSP.2020.2(12).8

Ключові слова:

особистісно-орієнтований тренінг, самореалізація, самоорганізація, самодетермінація, життєстійкість

Анотація

Обґрунтовано тренінгову програму (особистісно-орієнтований тренінг), спрямовану на розвиток психологічних складових і особистісних ресурсів самореалізації студентів у інтегрованому освітньому середовищі: життєстійкості, ціннісно-смислових і мотиваційних ресурсів (осмисленості життя, мотивації саморозвитку, цінностей самореалізації, часової перспективи); ресурсів саморегуляції (самоставлення, самоефективності, автономності); активно-дієвих копінг-стратегій. Дослідження розкриває зміст і особливості впровадження тренінгової програми сприяння самореалізації особистості студентів у інтегрованому освітньому середовищі.
Кореляційним аналізом визначено взаємозв’язок між складовими самореалізації студентів з інвалідністю та їхніми особистісними характеристиками: самоставленням, цінностями та смислами життя, базовими переконаннями, життєстійкістю, часовою перспективою, індивідуальними стратегіями долаючої поведінки. На основі результатів комплексного емпіричного дослідження за участю 325 студентів з інвалідністю та 225 студентів без інвалідності, які навчаються в інтегрованих групах закладів вищої освіти м. Києва, визначено мішені психологічного впливу та змістовні блоки тренінгу сприяння самореалізації.
Тренінгова програма ґрунтується на принципах гуманістичної та позитивної психології, концептуальних положеннях проактивної моделі інвалідності, ресурс-орієнтованого підходу у психологічному консультуванні та психотерапії; концепції самодетермінованої поведінки. Апробація програми показала її високу ефективність.

Посилання

Aleksandrova, L. A., Lebedeva, A. A., Bobozhey, V. V. (2014) Psihologicheskie resursyi lichnosti i sotsialno-psihologicheskaya adaptatsiya studentov s OVZ v usloviyah professionalnogo obrazovaniya.

Psihologicheskaya nauka i obrazovanie. 1, 50-62.

Barna, M. V. (2012) Psykholohichni osoblyvosti pobudovy stratehii samorealizatsii studentiv-invalidiv: dys... kand. psykhol. nauk: 19.00.01. K. : Instytut psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy.

Buhaichuk, T. A. (2016) Psykholohichni chynnyky profesiinoho samovyznachennia osobystosti z obmezhenymy fizychnymy mozhlyvostiamy: dys... kand. psykhol. nauk: 19.00.01. L. : Skhidnoievropeiskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky.

Vasserman, L. I. (2009) Metodika dlya psihologicheskoy diagnostiki sposobov sovladaniya so stressovyimi i problemnyimi dlya lichnosti situatsiyami. Posobie dlya vrachey i meditsinskih psihologov. SPb : Psihonevrologicheskiy institut im. V. M. Behtereva.

Zlyvkov, V., Lipinska, S., Lukomska, S. (2020) Suchasni treninhovi tekhnolohii: intehratyvnyi pidkhid. Kyiv-Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M. M.

Kuprieieva, O. I. (2010) Sotsialno-psykholohichnyi treninh yak tekhnolohiia psykholohichnoho suprovodu protsesu adaptatsii studentiv- pershokursnykiv. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy: Zbirnyk naukovykh prats. 8(10), 162-171.

Kuprieieva, O. I. (2020) Tsinnisno-smyslovi osnovy samorealizatsii studentiv v intehrovanomu osvitnomu seredovyshchi. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Vypusk VI. 17, 167-176.

Leontev, D., Rasskazova, E. (2006) Test zhiznestoykosti. Moskva : Smyisl.

Leontev, D. A. (1992) Test smyislozhiznennyih orientatsiy (SZhO). M. : Smyisl.

Leontev, D. A. (2011) Lichnostnyiy potentsial: struktura i diagnostika : pod red. D. A. Leonteva. M. : Smyisl.

Maslou, A. (2008) Motivatsiya i lichnost. SPb. : Piter.

Olport, G. (2002) Stanovlenie lichnosti: Izbrannyie trudyi. M. : Smyisl.

Osmuk, L. A. (2018) Samorealizatsiya studentov s nvalidnostyu kak bazovyiy mehanizm sotsialnoy inklyuzii. Psihologicheskaya nauka i obrazovanie. 23(2), 59-67. Doi: 10.17759/pse.2018230207

Pantileev, S. R. (1993) Metodika issledovaniya samootnosheniya. M : Smyisl.

Rodzhers, K. (2016) Stanovlenie lichnosti. Vzglyad na psihoterapiyu. M. : Institut obschegumanitarnyih issledovaniy.

Romanovich, N. A. (2014) Dovuzovskaya podgotovka i proforientatsiya invalidov i lits s ogranichennyimi vozmozhnostyami zdorovya v sisteme professionalnogo obrazovaniya: uchebnoe posobie. Chelyabinsk : Poligraf – Master.

Serdiuk, L. Z. (2015) Samotvorennia osobystosti yak tsilisnyi samodeterminovanyi fenomen. Aktualni problemy psykholohii: zb. nauk. prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. 38, 422-431.

Syirtsova, A., Sokolova, E. T., Mitina, O. V. (2007) Metodika F. Zimbardo po vremennoy perspektive na russkoyazyichnoy vyiborke. Psihologicheskaya diagnostik. 1, 85-106.

Tyshchenko, L. V. (2010) Psykholohichni osoblyvosti zhyttievykh perspektyv studentiv z obmezhenymy funktsionalnymy mozhlyvostiamy: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk : 19.00.01; Kyiv : Instytu psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy.

Tomarzhevska, I. V. (2007) Psykholohichni zasady humanizatsii profesiinoi pidhotovky studentiv-invalidiv za sotsionomichnym profilem: dys... kand. psykhol. nauk: 19.00.07. K. : Instytut pedahohichnoi osvity ta osvity doroslykh APN Ukrainy.

Fetiskin, N. P., Kozlov, V. V., Manujlov, G. M. (2002) Social'no- psihologicheskaja diagnostika razvitija lichnosti i malyh grupp. M. : Progress, 426-433.

Chaikovskyi, M. Ie. (2006) Sotsialno-pedahohichni umovy reabilitatsii studentiv z osoblyvymy potrebamy: avtoref. dys... kand. ped. nauk: 13.00.05; Kyiv.

Chukhrii, I. V. (2020) Psykholohichni mekhanizmy sotsialnoi adaptatsii molodi z porushenniamy funktsii oporno-rukhovoho aparatu: dys... dokt. psykhol. nauk: 19.00.08. K. : NPU imeni M. P. Drahomanova.

Shajgerova, L. A., Prokof'eva, L. Ju., Kravcova, O. A., Soldatova, G. U. (2003) Praktikum po psihodiagnostike i issledovaniju tolerantnosti lichnosti (uchebno-metodicheskaja razrabotka). M. : Centr SMI MGU im. M. V. Lomonosova.

Shamych, O. M. (2019) Psyxolohichni osnovy samorealizatsii paralimpiitsiv: monohrafiia. K. : Talkom. 26. Aquino, K. C. (2016) A New Theoretical Approach to Postsecondary Student Disability: Disability-Diversity (Dis)Connect Model. Journal of Postsecondary Education and Disability,

4, 317-330. http://www.ahead-archive.org/uploads/publications/JPED/jped_29_4/JPED29_4_FullDocument.pdf

Danyliuk, I., Kuprieieva, O. (2020) The Psychological Basis of Students' Self-Realization at the Integrated Educational Environment. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION Proceedings of the International Scientific Conference, IV, May 22-23, 17-29. http://dx.doi.org/10.17770/ sie2020vol4.5185 28. Hobfoll, Stevan E. (2002) Social and Psychological Resources and Adaptation. Review of General Psychology, 6, 4, 307-324. https://www.researchgate.net/publication/232556057

Kuprieieva, О. (2015) Psychological Сharacteristics of Self-realization of Students with Disabilities. Social Welfare: Interdisciplinary Approach, 2, 5, 64-74.

Levitt, J. M. (2017) Developing a model of disability that focuses on the actions of disabled people. Disability & Society, 32, 735-747. Doi:10.1080/09687599.2017.1324764

Maddi, S. R. (2004) Hardiness: an operationalization of existential courage. Journal of humanitarian psychology, 44(3), 1-20. https://doi.org/10.1177/0022167804266101

Seligman, M. E., Scikszentmihalyi, M. (2000) Positive psychology. An introduction. American Psychologist. 55, 5-14. https://doi.org/10.1177/ 0022167804266101

Wehmeyer, M. L. (2013) The Oxford Handbook of Positive Psychology and Disability. DOI:10.1093/oxfordhb/9780195398786.001.0001

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-30

Як цитувати

Купрєєва, О. (2020). Тренінгова програма сприяння самореалізації студентів у інтегрованому освітньому середовищі. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 2(12), 45–51. https://doi.org/10.17721/BSP.2020.2(12).8