Індивідуально-психологічні особливості осіб, які займаються соціальним підприємництвом

Автор(и)

  • Юлія Романова Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-5081-2336
  • Вікторія Лісецька Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/BSP.2020.2(12).15

Ключові слова:

соціальне підприємництво, індивідуально-психологічні особливості, теорія рис, психологічний портрет соціального підприємця

Анотація

Розглянуто результати емпіричного дослідження індивідуально-психологічних особливостей осіб, які займаються соціальним підприємництвом в Україні. Соціальне підприємництво є новою сферою практики, що швидко розвивається, але недостатньо розроблена у психології. У зарубіжних дослідженнях порівнюються особистісні риси соціальних і традиційних підприємців, широкої громадськості, найманих працівників (у тих самих сферах діяльності), волонтерів тощо. Серед особистісних рис соціальних підприємців, які мають вищий рівень розвитку (порівняно з іншими), є емпатія, готовність до ризику, співпраці та розвитку соціальних зв’язків, креативність, потреба у автономії та незалежності, оптимізм, довіра до інших, віра в позитивні соціальні зміни, уміння справлятися із перешкодами на шляху до виконання своєї соціальної місії. Більшість дослідників наголошують на розвинених почуттях соціальної відповідальності, моральних зобов’язаннях перед іншими, самопожертві соціальних підприємців.
У результаті емпіричного дослідження індивідуально-психологічних особливостей осіб, що займаються соціальним і традиційним підприємництвом в Україні, з’ясовано психологічні особливості кожної групи підприємців. На основі отриманих даних складено психологічний портрет особистості соціального підприємця: активна, спрямована на зовнішній світ, схильна до рефлексії та самоаналізу, сприйнятлива до нових знань, працелюбна, креативна, відносно емоційно стійка, у міру конформна й амбіційна особистість, що характеризується високим рівнем емпатії та внутрішнім локусом контролю, здатна успішно працювати як у колективі, так і самостійно, уміє адекватно оцінювати свої можливості та приймати коректні рішення в ситуаціях невизначеності та ризику.
Виявлено відмінності між групами традиційних і соціальних підприємців за показниками «Відкритість досвіду» (за методикою «Локатор великої п’ятірки»), «Схильність до творчості», «Уміння йти на розумний (зважений) ризик», «Цілеспрямованість і рішучість» (за методикою «Тест на загальні здібності до підприємництва»), а також за «Шкалою емоційного відгуку».
На основі отриманих даних можна зробити висновок, що соціальне підприємництво як явище є динамічним процесом, який відповідає нагальним потребам соціуму, мотивам особистості та визначається специфікою розв’язуваних професійних задач, а отже, видом підприємницької діяльності загалом.

Посилання

Abdullayeva, I. B. (2013) Psyxolohichni osoblyvosti pidpryyemnyc"koï diyal"nosti sfery torhivli: zarubizhnyy̆ dosvid doslidzhen". Visnyk Instytutu psyxolohiï im. H. S. Kostyuka NAPN Ukraïny, 2, 52-61 [in Ukainian].

Dis, G. Dzh. Znachenie social'nogo predprinimatel'stva. Rezhim dostupa: https://habr.com/ru/company/darudar/blog/135078/ [in Russian].

Drejton, B. (2007) "Ja s"em jetot stol, esli v Rossii net social'nyh predprinimatelej": [interv'ju s Billom Drejtonom / besedu veli Marija Chertok, Inga Pagava]. Den'gi i blagotvoritel'nost', 2 [in Russian].

Kataloh social"nyx pidpryyemstv Ukrayiny 2016–2017 rr. Rezhym dostupa: https://drive.google.com/file/d/151lNaCLownZVph-lAgcZpk3 Esp79 sicw/view [in Ukainian].

Kikal, Dzh. (2014) Social'noe predprinimatel'stvo. Missija – sdelat' mir luchshe. Moskva: Al'pina Pablisher [in Russian].

Korol"ov, D. K. (2019) Psyxolohichna ocinka personalu: navchal"nyy̆ posibnyk. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukainian].

Makarevich, A. N. (2012) Sushhnost' i specifika social'nogo predprinimatel'stva v Rossii. Rossijskoe predprinimatel'stvo. Moskva, 24, 52–56 [in Russian].

Naumova, M. (2014) Sutnist" social"noho pidpryyemnyctva ta y̆ oho rol" u social"no- ekonomichnomu rozvytku suspil"stva. Ukrayina: aspekty praci, 4, 34-39 [in Ukainian].

Oprosnik metodiki "Shkala jemocional'nogo otklika" A. Megrabjana i N. Jepshtejna. Rezhim dostupa: https://www.psychologos.ru/articles/view/ oprosnik-metodiki-shkala-emocionalnogo-otklika-a.-megrabyana-i-n.- epshteyna [in Russian].

Pachkovs"kyy̆ , Yu. F. (2006) Psyxolohiya pidpryyemnyctva: navch. posib. Kyyiv. Karavela [in Ukainian].

Social"ne pidpryyemnyctvo v Ukrayini Rezhym dostupa: https://socialbusiness.in.ua [in Ukainian]. 12. H'ell, L. Teorii lichnosti: osnovnye polozhenija, issledovanija i primenenie / per. s angl. S. Melenevskaja, D. Viktorova Rezhim dostupa: http://psylib.org.ua/books/hjelz01/txt14.htm [in Russian]. 13. Alter, K. (2007) Social Enterprise Typology. Virtue Ventures LLC.

Bacq, S. (2016) Beyond the moral portrayal of social entrepreneurs: An empirical approach to who they are and what drives them. Journal of Business Ethics, Vol. 133, 4, 703-718.

Bargsted, M. (2013) Psychosocial characterization of social entrepreneurs: A comparative study. Journal of Social Entrepreneurship Vol. 4, 3, 331-346.

Bornstein, D. (2004) How to Change the World: Social Entrepreneurship and the Power of New Ideas. New York: Oxford University Press.

Diaz, F. (2003) Locus of control, nach and values of community entrepreneurs. Social Behavior and Personality: An International Journal, Vol. 31, 8, 739-747.

Drayton, W. (2002) The Citizen Sector – Becoming as Entrepreneurial and Competitive as Business. California Management Review, Vol. 44, 3, 120-132.

Lukes, M. (2012) Nonprofit leaders and for-profit entrepreneurs: Similar people with different motivation. Ceskoslovenska Psychologie, Vol. 56, 1, 41-55.

Mair, J. (2006) Social Entrepreneurship: How Intentions to Create a Social Venture are Formed. Social Entrepreneurship. New York : Palgrave Macmillan, 121-137.

Praszkier, R. (2009) Social capital built by social entrepreneurs and the specific personality traits that facilitate the process. Psychologia Spoleczna, Vol. 4, 10-12, 42-54.

Smith, R. (2014) Personality Trait Differences between Traditional and Social Entrepreneurs. Social Enterprise Journal, Vol. 10, 3, 200-221.

Van Ryzin, G. G. (2009) Portrait of the social entrepreneur: Statistical evidence from a US Panel. Voluntas, Vol. 20, 129-140.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-30

Як цитувати

Романова, Ю., & Лісецька, В. (2020). Індивідуально-психологічні особливості осіб, які займаються соціальним підприємництвом. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 2(12), 82–86. https://doi.org/10.17721/BSP.2020.2(12).15