Вплив кінематографа на емоційну сферу особистості підлітка

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/BPSY.2022.2(16).7

Ключові слова:

особистість, підліток, розвиток, кінематограф, позитивний вплив, емоційна сфера

Анотація

Розкрито специфіку впливу жанрів кінематографа, таких як фільм жахів, комедія, драма, фантастичний фільм, детектив тощо на особистість підлітка. Зазначено, що кожний жанр здійснює своєрідний вплив на психіку, ба більше, надання переваги тому чи іншому жанру зумовлюється внутрішніми потребами особистості, її психічним станом і несвідомими переживаннями.
Розглянуто позитивні та негативні особливості впливу кінематографа на поведінку підлітка. Визначено, що жорстокий, агресивний, а часто навіть безглуздий чи аморальний фільм можна використати з метою демонстрації анормальної, деструктивної поведінки. Зазначено, що основним психологічним механізмом позитивного впливу кінематографа на особистість підлітка є обговорення фільму , яке приводить підлітків до конструктивного аналізу своїх переживань, забезпечуючи "імунітет" до можливих негативних наслідків деструктивних фільмів. Підкреслено, що зворотний зв'язок після перегляду фільму здатний не лише зменшити негативний вплив екранних образів, а й спонукати до роздумів, сформувати внутрішні зразки поведінки.
Представлено також результати дослідження впливу кінематографа на емоційну сферу підлітка. Здійснено порівняння, зокрема, результатів до та після перегляду фільму. Було виявлено, що після перегляду фільму в досліджуваних дещо підвищився рівень тривожності, однак і збільшився рівень енергійності, значно зріс рівень піднесеності й упевненості. Тобто, незважаючи на дещо підвищений рівень тривожності, можна стверджувати, що фільм позитивно вплинув на емоційний стан досліджуваних. Після перегляду фільму підлітки виявили емоційну піднесеність й упевненість у власних силах.
Підкреслено вирішальну роль кінематографа в цілеспрямованому розвитку підлітка, зокрема в моделюванні його сильних сторін характеру, формуванні власної життєвої позиції, а також налагодженні міжособистісних і міжгрупових взаємовідносин, здатності змінити інфантильні погляди на нові, зрілі світоглядні позиції , сформувати моральні й естетичні цінності.

Посилання

Georginova, N. Ju. (2013). Detektivnyj zhanr: prichiny populjarnosti. [Detective genre: reasons for popularity]. Nauchnyj dialog, 5 (17), 173-186. [in Russian].

Dopira, A. I. (2000). Vozdejstvie ekrannogo nasilija na podrastajushhee pokolenie: istorija social'no-psihologicheskih posledstvij. [The impact of screen violence on the growing generation: the history of

social and psychological consequences]. Praktichna psihologija ta social'na robota, 8, 7-8. [in Russian].

Kazmiruk, A. V., Stavyczka, S. O. (2019). Sinemalogiya yak metod formuvannya zhy'ttyestijkosti pidlitkiv. [Cinemalogy as a method of forming the hardiness of teenagers] Л'ОГОХ. COLLECTION DE PAPIERS SCIENTIFIQUES. Vol. 4, 37-40. [in Ukrainian].

Lubashova, N. I. (2008). Strukturno-funkcional'naja priroda kinematografii. [Structural and functional nature of cinematography]. Analitika kul'turologii, (11), 81-92. [in Russian].

Masol, L. (2001). Koncepciya xudozhn'o-estety'chnogo vy'xovannya uchniv u za-gal'noosvitnix navchal'ny'x zakladax. [The concept of artistic and aesthetic education of pupils in schools] Pedagogichna gazeta, (9), 1-16. [in Ukrainian].

Popova, L. O., Romah, O. V. (2008). Fenomen televizionnyh serialov v sovremennoj massovoj kul'ture. [The phenomenon of television series in modern mass culture]. Analitika kul'turologii, (12), 236-238. [in Russian].

Rolins'ky'j, V. I. (2005). Agresy'vnist' na teleekrani ta problemy' nepovnolitnix. Teorety'ko-metody'chni problemy' vy'xovannya ditej ta uchnivs'koyi molodi: Zbirny'k naukovy'x pracz'. (pp. 213 - 217) Kyiv-Zhytomyr: Vy'd-vo ZhDU, [in Ukrainian].

Fetisova, T. A. (2017). Fjentezi-fenomen sovremennoj kul'tury Obzor.. [Fantasy phenomenon of modern culture. Review]. Vestnik kul'turologii, 2 (81), 179-192.

Freud, S. (1995). Hudozhnik i fantazirovanie. [Creative Writers and Day-Dreaming]. Respublika. [in Russian].

Cherepanova, A. Kak prosmotr serialov dejstvitel'no vlijaet na nashu psihiku i mozhno li sdelat' ego osoznannym? [How does watching TV shows really affect our psyche and can it be made conscious?] Retrieved from: https://www.sobaka.ru/health/health/105067 [in Russian].

Chernjanovskaja, T. V. (2003). Psihologicheskie osobennosti interesa molodezhi k fil'mam uzhasov i mistiki [Psychological features of youth interest in horror and mystic films]. (Candidate's thesis). Tambov. [in Russian].

Barnett, M., Wagner, H., Gatling, A., Anderson, J., Houle, M., & Kafka, A. (2006). The impact of science fiction film on student understanding of science. Journal of Science Education and Technology, 15(2), 179-191. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10956-006-9001-y

Bug, P., Niemann, C. L., & Welle, L. (2020). Cinema films influencing fashion. In Fashion and Film (pp. 9-28). Springer, Singapore.

Hoffner, C. (2009). Affective responses and exposure to frightening films: The role of empathy and different types of content. Communication Research Reports, 26(4), 285-296.

Jaksic, V. M. Why watching comedies is 'important medicine'. Retrieved from: https://www.cbc.ca/comedy/why-watching-comedies-is-important-medicine-1.5519839

Lockyer, Sh. The Impact of Comedy. Retrieved from: https://www.comedy.co.uk/features/the_impact_of_comedy/

Osman, F. Psychological Effects of Horror Movies. Retrieved from: https://edinazephyrus.com/psychological-effects-of-horror-movies/

Sultana, I., Ali, A., & iftikhar, I. (2021). Effects of Horror Movies on Psychological Health of Youth. Global Mass Communication Review, VI(1), 1-11. DOI: http://dx.doi.org/10.31703/gmcr.2021(VI-I).01

Vinney, C. Why Do We Like Sad Stories? Retrieved from: https://www.verywellmind.com/why-do-we-like-sad-stories-5224078

Why Do We Enjoy Horror Movies? Retrieved from: https://www.verywellmind.com/why-do-people-like-horror-movies-5224447

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Як цитувати

Предко, В., Кордубан, К., & Предко, Д. (2022). Вплив кінематографа на емоційну сферу особистості підлітка. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 2(16), 39–43. https://doi.org/10.17721/BPSY.2022.2(16).7

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають