Життєстійкість студентів з інвалідністю та без інвалідності в умовах війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/BPSY.2023.1(17).7

Ключові слова:

війна, життєстійкість, повномасштабна війна в Україні, студенти, студенти з інвалідністю, стрес

Анотація

Вступ. Формування життєстійкості у студентів з інвалідністю та без інвалідності в умовах війни є дуже актуальним у зв'язку з тим, що в умовах війни студенти стикаються із випробуваннями, які їм треба долати або адаптуватися до них, адаптуватись до жорстких умов життя, зберігаючи при цьому психічне та фізичне здоров'я за рахунок наявних ресурсів, яких у часи кризи не вистачає.
Метою дослідження є теоретично та емпірично дослідити особливості життєстійкості студентів з та без інвалідності в умовах війни.
Методи. Було проведено емпіричне дослідження життєстійкості студентів з інвалідністю та без інвалідності з використанням тесту життєстійкості, який є адаптацію опитувальника Hardiness Survey, розробленого американським психологом Сальваторе Мадді. Вибірку становили відповіді 60 студентів Відкритого міжнародного університету розвитку людини "УКРАЇНА".
За результатами дослідження розкрито, що значення показників складників життєстійкості (порівняно з нормативними показниками) у студентів з інвалідністю та без інвалідності в межах норми і мають середній рівень.
Також 50 % студентів з інвалідністю мають низький рівень життєстійкості порівняно зі студентами без інвалідності, які мають 36,4 %. У студентів без інвалідності переважає середній рівень життєстійкості, що становить 40,9 %.
Висновки. Виявлено, що війна в Україні впливає на зниження показника життєстійкості. Студенти не відчувають безпеку, повітряні тривоги суттєво впливають на навчальний процес, який або зупиняється або продовжується в умовах тривожного стану. Тому студенти не можуть контролювати свої вчинки та не вірять в свої сили. Аргументовано, що студентам з інвалідністю все ж таки важче долати стресові умови та адаптуватися до навколишніх подій, адже люди з інвалідністю весь час перебувають у стані боротьби, їм весь час потрібно адаптуватися до тих чи інших умов та долати життєві труднощі. З'ясовано, що на студентів без інвалідності впливає підвищена відповідальність за близьких і те, що деяким студентам довелось піти працювати та підтримувати родину, також студенти чоловічої статі належать до категорії можливих мобілізованих, що є тригером до заниження цих показників. Проте за показниками життєстійкості та її складників студенти з інвалідністю майже не відрізняються від студентів без інвалідності.
Водночас зазначено, що для зниження напруження, стресу та виснаження студентської молоді в умовах війни необхідно посилити психологічну підтримку, яка має бути реалізована в закладі вищої освіти для створення безпечних, комфортних умов навчання. Психологічне та фізичне здоров'я студентів є значним чинником успішної самореалізації.

Посилання

Чиханцова, О. А. (2021) Психологія становлення життєстійкості особистості [Рукопис докторської дисертації]. Інститут психології імені Г. С. Костюка. http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/disertaciya-chihancova_1630334534.pdf

Оцінювання потреб вищої освіти України. Первинний аналіз. (2022). Міністерство освіти і науки України. https://www.humanitarianresponse.info/sites/www.humanitarianresponse.info/files/documents/files/ukraine_higher_education_initial_report_final_ua.pdf

Groce, Nora, Mitra, Sophie, Mont, Daniel, Nguyen, Cuong Viet, Palmer, Michael. (2015). The Long Term Impact of War: Evidence on Disability Prevalence in Vietnam. Leonard Cheshire Disability and Inclusive Develop¬ment Centre. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2748084

Huwae, A., Saija, A. F., & Dese, D. C. (2022). Academic Well-Being of University Students with Disability: Role of Hardiness and Social Support. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 7(1), 23-34. https://doi.org/10.33367/psi.v7i1.1948

Samadi H., Moradi J., Karimi Aqda H. (2022) Effectiveness of Sports Activities on Cognitive Emotion Regulation Strategies, Perceived Psychological Stress, and Psychological Hardiness of Veterans and the Disabled. Iranian Journal of War & Public Health,14(1), 43-49. https://doi.org/10.29252/ijwph.14.1.43

Maddi, S. R. (2004). Hardiness: An operationalization of existential courage. Journal of Humanistic Psychology, 44(3), 279-298.

Maddi, S. R. (2006). Hardiness: The courage to grow from stresses. Journal of Positive Psychology, 1(3), 160-168.

Oktavia, W. K., Urbayatun, S., & Mujidin, Z. (2019). The role of peer social support and hardiness personality toward the academic stresson students. International Journal of Scientific and Technology Research, (12), 2903-2907. https://www.researchgate.net/publication/342343746_The_Role_Of_Peer_Social_Support_And_Hardiness_Personality_Toward_The_Academic_Stress_On_Students

Rubina, Anjum. (2022). Role of Hardiness and Social Support in Psychological Well-Being Among University Students. MIER Journal of Educational Studies Trends & Practices, 12, 1, 89-102. https://doi.org/10.52634/mier/2022/v12/i1/2172

Kamtsios, Spiridon, & Karagiannopoulou, Evangelia. (2012). Conceptualizing students' academic hardiness dimensions: a qualitative study. European Journal of Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0141-6.2012

Haghighatgoo, Marjan, Besharat, Mohammad Ali, Zebardast Azra (2011). The relationship between hardiness and time perspective in students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 925-928. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.179

Dirmanchi N, Khanjani MS. (2019). Comparison of Resilience and Self¬Efficacy in Athletes and Non-Athletes With Disabilities. Caused by Spinal Cord Injury. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 25(2),150-163. http://dx.doi.org/10.32598/ijpcp.25.2.150

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-14

Як цитувати

Овчаренко, О. (2023). Життєстійкість студентів з інвалідністю та без інвалідності в умовах війни. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 1(17), 47–55. https://doi.org/10.17721/BPSY.2023.1(17).7