Психотерапія екзистенційної провини як засіб збереження психологічного здоров'я особистості

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/BPSY.2023.1(17).10

Ключові слова:

провина, сором, страх, тривога, екзистенційна провина

Анотація

Вступ. Проблема переживання екзистенційної провини посідає одне з центральних місць у психологічних дослідженнях, зокрема й у закордонних. Це обумовлено тим, що в екстремальних життєвих ситуаціях (війна, пандемія, економічна та соціальна небезпека тощо) переживання особистістю почуття провини, а особливо екзистенційної провини, різко зростає. Мета дослідження: розкрити зміст поняття провини та її видів, особливості переживання особистістю екзистенційної провини.
Методи. Було використано теоретичні методи - аналіз, класифікація, типи, узагальнення, які дали можливість науково-теоретичного обґрунтування отриманих нами даних, та емпіричні методи, такі як діагностика самоактуалізації студентів, контент-аналіз переживання провини у студентів з високим і низьким рівнем самоактуалізації особистості.
Результати. Проаналізовано поняття: провина, страх, тривога, екзистенційна провина, сором. За допомогою по-рівняння переживань емоцій сорому та провини виявлено, що почуття сорому часто активізує захисні механізми, призводить до дистанціювання від ситуації, тоді як почуття провини викликає конструктивні відповіді та бажання виправити ситуацію; почуття провини позитивно пов'язане з емпатією, а відчуття сорому - обернено пропорційно їй; нарешті, почуття сорому може спричинюватися психологічного дистресу - депресії, тривоги, нав'язливих станів, низької самооцінки, порушень харчової поведінки та ін., у той час як щодо почуття провини подібні зв'язки не зафіксовані
Висновки. Визначено, що почуття провини є позитивним з погляду того, що воно не просто утримує людину в моральних межах, але й мотивує на те, щоб діяти правильно і прагнути виправляти ситуацію.

Посилання

Barrett, W. (1964). What is existentialism? Grove Press.

Binswanger, L. (1956). Existential analysis and psychotherapy. In F. Fromm-Reichmann, and J. Moreno (Eds.) Progress in psychotherapy (pp. 144-149). VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Izard C. E. (1990). Facial expressions and the regulation of emotions. Journal of Personality and Social Psychology, 58(3), 487-498.

Heidegger, M. (1962). Being and Time. Harper & Row.

Hollis, J. (1994). Tracking the Gods: The Place of Myth ln Modern Life. Inner City Books.

May, R. (ed.) (1997). The Meaning of Anxiety. W. W. Norton.

Maslow, А. (1971). The Further Reaches of Human Nature. Viking.

May, R. (ed.) (1969). Existential Psychology. Random House.

Rank, O. (1954). Will Therapy and Truth and Reality. Alfred A. Knopf.

Tangney, J. P., Wagner, P., Fletcher, C., & Gramzow, R. (1992). Shamed into anger?: The relation ofshame and guilt to anger and self-reported aggression. Journal of Personality and Social Psychology, 62, 669-675.

Tillich, P. (1952). The Courage to Be. Yale University Press.

Yalom, I. and Elkins, G. (1974). Everyday Gets a Little Closer. Basic Books.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-14

Як цитувати

Терлецька, Л. (2023). Психотерапія екзистенційної провини як засіб збереження психологічного здоров’я особистості. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 1(17), 71–74. https://doi.org/10.17721/BPSY.2023.1(17).10

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають