Нейропсихологічні механізми і причини невротизації у дітей дошкільного віку

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/BPSY.2023.2(18).14

Ключові слова:

емоційні порушення, нейропсихологія, преневротичні прояви, дошкільний вік

Анотація

Вступ. Зазначено, що сьогодення визначається високою частотою проявів порушень психічного здоров'я дітей, таких як нервово-психічні розлади, підвищена тривожність, страх, невпевненість у собі, надмірна вразливість тощо. Відкритий збройний конфлікт виводить проблему психічних розладів у дітей на перше місце, оскільки війна є періодом, що фруструє найбільше, вона сприяє розвитку великої кількості проблем емоційної сфери, серед дисфункцій якої найбільше проявляються преневротичні розлади з подальшим переходом у невротизацію.
Метою статті є аналіз нейропсихологічних механізмів і причин емоційних порушень у дітей дошкільного віку, визначення критеріїв, факторів преневротичних розладів.

Методи. Методами дослідження було обрано абстрагування, аналіз і синтез, які дозволили на теоретико-методологічному рівні розкривати тему як в історичній хронології, так і в актуальному часі. Для якісного аналізу тему було розділено на мікроплан, що дозволило детально розглянути її структуру, здійснити поглиблений історичний аналіз поглядів науковців, дослідити історичні зміни рівня і глибини знань, які стосуються питання емоційних порушень у дітей дошкільного віку

Результати. У ході проведеного дослідження було з'ясовано теоретичну основу явища емоційних порушень, розглянуто локацізацію емоційних процесів у структурах мозку, сформовано причини виникнення емоційних порушень і викривлень. Визначено класифікації і критерії емоційних і поведінкових порушень. Визначено термін "преневротичний розлад" як вид емоційного розладу, охарактеризовано його симптоми та відмінність від неврозу. Визначено критичні вікові періоди та фактори, які провокують появу преневротичних розладів.

Висновки. Питання вивчення проблем емоційно-вольової сфери на сьогодні достатньо суперечливе, викликає дискусії, адже стосується не тільки психолого-педагогічних наук, а й нейробіології, соціології, культурології, етнології тощо. Саме цей вид розладів є важко діагностованим через те, що порушення поведінки можуть бути проявом індивідуальних особливостей дитини, вікової норми, одноразової тимчасової поведінки тощо. Саме тому важливо приділяти багато уваги диференційоваційній діагностиці емоційних порушень і, зокрема, преневротичних розладів у дошкільників.

Посилання

Babayan, Yu. (2014) Relationship between anxiety and academic performance of younger students. Naukovyj visnyk Mykolayivs'koho nacional'noho universytetu imeni VO Suxomlyns'koho. Seriya: Psyxolohichni nauky, (12), 18-21. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdups_2014_2_12_5 [in Ukrainian].

Bersenyev, V. (2011) Medical advisor for a family with a child with a neurological disability.[in Ukrainian].

Boeree, C. G. (2019, June 18). A bio-social theory of neurosis. Universe

Dzyubko, L.V. (2000) Psychological features of early school disaptation and ways to overcome it [Unpublished extended abstract of dissertation of Candidate of Psychological Sciences]. Institute of Psychology named after H.S. Bone of the APN of Ukraine [in Ukrainian].

Eysenck, H. (1967). The biological basis of personality. IL_Thomas.

Gradus Research, (2022). Mental health and attitude of Ukrainians to psychological help during the war (Analytical report). https://gradus.app /documents/307/Gradus_Research___Mental_Health_Report_full_version.pdf [in Ukrainian].

Gradus Research. (2022). Changes in children's lives during the war (Analytical report). https://gradus.app/documents/211/Children_Report_ Gradus_28042022.pdf

Kazannikova, O. (2014) Peculiarities of manifestations of anxiety in younger schoolchildren. Scientific Bulletin of Kherson State University. (1), 66. http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2014_1%281%29__33 [in Ukrainian].

Kirillova, A. (2023). Diagnostic tools of the neuropsychological basis of mental activity of the individual. Gabius. (43), 63-64 [in Ukrainian].

Knyazev, V.M., Milyutina, K.L., Dubashidze, N., & Rubel, N. (2019). Workbook of a correctional psychologist. DIA. [in Ukrainian].

Krotenko V. I. (2014) Importance of neuropsychological aspects in the development of children with mental retardation. Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. (28), 302-307. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_ 019_2014_28_66 [in Ukrainian].

Mackay, J. (1967) Classification des diagnostic spedo-psychiatriques. La revue de l'association des psychiatrics du Canada, 12(3). 303-315. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/070674376701200311

Melnyk, S. (2022). Psychological and pedagogical characteristics of children with disorders of the emotional and volitional sphere. In V. I. Ocheretyanko, I. B. Vashenyak, A. A. Gulevaty, N. M. Birko, G. I. Voytovych, N. G. Klimkina, & O. V. Shevchyshena (Eds.), Khmelnytskyi Education: Psychological and pedagogical support of modernization processes (p. 308¬312). HOIPPO. https://hoippo.km.ua/wp-content/uploads/2022/02/Збірник- конференції-2021.pdf [in Ukrainian].

Milyutina K.L, Knyazev, V.M, (2022) Neuropsychological and psychocorrective overcoming of behavior and emotional disorders in children. Nika-Centr [in Ukrainian].

Musatov, S. O., Zlyvkov, V. M., Khomutynnikova, N. N., & Kuzmenko, N. V. (2004). Current readiness of teachers to interact with students. Practical psychology and social work, (2), 4-17 [in Ukrainian].

Samardakova, G. O., Zelenska, K. O., & Kraskovska, T. Yu. (2019) Psychiatry and narcology (part 2): methodological recommendations for independent work of medical students. Kharkiv National Medical University [in Ukrainian]. https://repo.knmu.edu.ua/bitstream/123456789/23494/1/рабо- чая%20тетрадь%20ПС2_укр_2019%20-1.раГ

Sinyov, V., & Kobernyk, G. (1994). Fundamentals of defectology: a study guide. Higher school, 143. https://www.scribd.com/document/488978456 /Syn'ov-V-M-Kobernyk-G-M-Osnovy-defektolog# [in Ukrainian].

Tereshchenko L. (2017) Diagnosis of neurotic personality disorders of a child. https://oplatforma.com.ua/article/1412-dagnostika-nevrotichnih-rozladv- osobistost-ditini [in Ukrainian].

Vashulenko, M. (2004). Speech development of preschoolers is the key to their future success. Kindergarten, (20), 27. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi- bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?i21dbn=Link&1Dbn=1Dbn= 1FMT = ASP_META, & C21COM = S, & 2_S21P03 =FILA=&2_S21STR=peddysk_2011_10_24 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-31

Як цитувати

ФИСИНА, Н. (2023). Нейропсихологічні механізми і причини невротизації у дітей дошкільного віку . Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 2(18), 99–104. https://doi.org/10.17721/BPSY.2023.2(18).14