Психометричні властивості української версії опитувальника "Оцінка статусів професійної ідентичності" (VISA-19)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/BPSY.2023.2(18).3

Ключові слова:

ідентичність, професійна ідентичність, психометрична оцінка, конфірматорний факторний аналіз, інваріантність вимірювань

Анотація

Вступ. Актуальність і мета дослідження. Професійна ідентичність вважається однією з найбільш важливих сфер загальної ідентичності, а її дослідження набуває все більшої актуальності та популярності серед українських дослідників. Особливо значущою темою серед досліджень професійної ідентичності є дослідження її становлення. Проте наразі фактично відсутні українськомовні методики дослідження становлення професійної ідентичності. Тому дослідження присвячено перекладу та адаптації англомовного опитувальника Оцінювання статусів професійної ідентичності (VISA), а також перевірці психометричних властивостей та вимірювальної інваріантності даної адаптації для українських студентів.

Методи. У кроспоперековому дослідженні взяли участь 458 студентів 1-5 курсів різних спеціальностей (62 % жінок) віком 17-22 років (М = 19). Для перекладу було взято північноамериканський опитувальник статусів професійної ідентичності Vocational Identity Status Assesment (VISA). Прямий та зворотний переклад було виконано двома перекладачами, і перекладену версію було представлено у Гугл Формі досліджуваним. Для оцінювання факторної структури, валідності, надійності та вимірювальної інваріантності опитувальника за ознакою статі було проведено конфірматорний факторний аналіз.

Результати. За основну версію було прийнято скорочений варіант опитувальника (VISA-19), який показав відповідність оригінальній шестифакторній моделі та гарні психометричні властивості: CFI = 0,954, TLI = 0,943, RMSEA = 0,067 [0,060-0,075], SRMR = 0,053, а коливається у межах 0,69-0,81, CR - 0,65-0,77, AVE - 0,43-0,59, HTMT- 0,057-0,856. Було встановлено метричну, скалярну і строгу вимірювальну інваріантність за ознакою статі для скороченої версії опитувальника, ACFI коливалася в межах -0,004-0,000, ARMSEA - -0,001-0,003, ASRMR - 0,001-0,005.

Висновки. Українська скорочена версія опитувальника VISA-19 показала гарні психометричні властивості та вимірювальну інваріантність за ознакою статі та може використовуватися для подальших досліджень та практики.

Посилання

Al-Owidha, A., Green, K. E., & Kroger, J. (2009). On the question of an identity status category order: Rasch model step and scale statistics used to identify category order. International Journal of Behavioral Development, 33(1), 88-96. https://doi.org/10.1177/0165025408100110

Banasova, K., Sollar, T., & Sollarova, E. (2016). Vocational identity in the context of values and career motivation. Psychology Applications, & Developments II Advances in Psychology and Psychological Trends Series, 116-129. https://press.insciencepress.org/index.php/press/catalog/book/8

Berzonsky, M. D. (1989). Identity style: Conceptualization and measurement. Journal of adolescent research, 4(3), 268-282. https://doi.org /10.1177/074355488943002

Bosma, H. A. (1992). Identity in adolescence: Managing commitments. In G. R. Adams, T. P. Gullotta, & R. Montemayor, (Eds.), Identity Formation and Development. Advances in Adolescent Development, 4, 91-121. Sage Publications. https://www.researchgate.net/profile/Harke-Bosma/publication

Chen, F. F. (2007). Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance. Structural Equation Modeling, 14(3), 464-504. https://doi.org/10.1080/10705510701301834

Crocetti, E., Rubini, M., & Meeus, W. (2008). Capturing the dynamics of identity formation in various ethnic groups: Development and validation of a three- dimensional model. Journal of Adolescence, 31, 207-222. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2007.09.002

Crocetti, E., Sica, L. S., Schwartz, S. J., Serafini, T., & Meeus, W. (2013). Identity styles, dimensions, statuses, and functions: Making connections among identity conceptualizations. European Review of Applied Psychology, 63(1), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.erap.2012.09.001

Erikson E. H. (1993). Childhood and society. W.W. Norton, & Company.

Guerra Gar^a Novak, M. (2017). Identidad vocacional, claridad del autoconcepto y satisfaccion con la vida en adolescentes de quinto de secundaria [Bachelor's thesis, Pontificia Universidad Catolica del Peru]. PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/9838

Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., Sarstedt, M., Danks, N. P., Ray, S., ..., & Ray, S. (2021). Evaluation of reflective measurement models. Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) Using R: A Workbook, 75-90. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/51463

Hensler, A. S., Hagemann, S. G., Rosiere, C. A., Angerer, T., & Gilbert, S. (2015). Hydrothermal and metamorphic fluid-rock interaction associated with hypogene "hard" iron ore mineralisation in the Quadrilatero Ferrifero, Brazil: implications from in-situ laser ablation ICP-MS iron oxide chemistry. Ore Geology Reviews, 69, 325-351. https://doi.org/10.1016/j.oregeorev.2015.02.023

Huang, C. C., Wang, Y. M., Wu, T. W., & Wang, P. A. (2013). An empirical analysis of the antecedents and performance consequences of using the moodle platform. International Journal of Information and Education Technology, 3(2), 217-221. http://www.ijiet.org/papers/267-IT0040.pdf

Kroger, J., & Marcia, J. E. (2011). The identity statuses: Origins, meanings, and interpretations. In S. J. Schwartz, K. Luyckx, & V. L. Vignoles (Eds.), Handbook of identity theory and research, 31-53. Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-7988-9_2

Lannegrand-Willems, L., & Perchec, C. (2017). Evaluer les processus de l'identite vocationnelle de l'adolescence a l'entree dans l'age adulte: validation fran^aise du "Vocational Identity Status Assessment"(VISA). European Review of Applied Psychology, 67(2), 91-102. https://doi.org/10.1016 /j.erap.2016.12.006

Lee, B., Chung, J., & Lee, J. (2014). Validation of vocational identity status assessment in Korean (VISA-K). Korean Journal of Counseling, 15, 1163¬1181. https://doi.org/10.16983/kjsp.2020.17.2.145

Luyckx, K., Goossens, L., Soenens, B., & Beyers, W. (2006). Unpacking commitment and exploration: Preliminary validation of an integrative model of late adolescent identity formation. Journal of adolescence, 29(3), 361-378. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2005.03.008

Luyckx, K., Schwartz, S. J., Berzonsky, M. D., Soenens, B., Vansteenkiste, M., Smits, I., & Goossens, L. (2008). Capturing ruminative exploration: Extending the four-dimensional model of identity formation in late adolescence. Journal of research in personality, 42(1), 58-82. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2007.04.004

Luyckx, K., & Robitschek, C. (2014). Personal growth initiative and identity formation in adolescence through young adulthood: Mediating processes on the pathway to well-being. Journal of adolescence, 37(7), 973-981. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2014.07.009

Malofeikina, K. (2022). Diagnostics of Professional Identity Statuses in Ukraine: Comparison of the Results of Two Questionnaires. The Journal of VN Karazin Kharkiv National University. A Series of "Psychology", 73, 17-25 [In Ukrainian].

Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5), 551-558. https://doi.org/10.1037/h0023281

Meeus, W. (1996). Studies on identity development in adolescence: An overview of research and some new data. Journal of Youth and Adolescence, 25, 569-598. https://link.springer.com/article/10.1007/BF01537355

Meeus, W., Van De Schoot, R., Keijsers, L., Schwartz, S. J., & Branje, S. (2010). On the progression and stability of adolescent identity formation: A five-wave longitudinal study in early-to-middle and middle-to-late adolescence. Child development, 81(5), 1565-1581. https://doi.org/10.1111 /j.1467-8624.2010.01492.x

Ongen, D. E. (2014). Vocational identity status among Turkish youth: Relationships between perfectionisms and decision making style. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 116, 472-476. https://doi.org/10.1016 /j.sbspro.2014.01.242

Porfeli, E. J., Lee, B., Vondracek, F. W., & Weigold, I. K. (2011). A multi-dimensional measure of vocational identity status. Journal of adolescence, 34(5), 853-871. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2011.02.001

Roemer, E., Schuberth, F., & Henseler, J. (2021). HTMT2-An improved criterion for assessing discriminant validity in structural equation modeling. Industrial Management, & Data Systems, 121(12), 2637-2650. https://doi.org/10.1108/IMDS-02-2021-0082

Sestito, L. A., Sica, L. S., Ragozini, G., Porfeli, E., Weisblat, G., & Di Palma, T. (2015). Vocational and overall identity: A person-centered approach in Italian university students. Journal of Vocational Behavior, 91, 157-169. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.10.001

Skorikov, V. B., & Vondracek, F. W. (2011). Occupational identity. Handbook of identity theory and research, 693-714. https://link.springer.com /chapter/10.1007/978-1-4419-7988-9_29

Stanton, J. M., Sinar, E. F., Balzer, W. K., & Smith, P. C. (2002). Issues and strategies for reducing the length of self-report scales. Personnel Psychology, 55(1), 167-194. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2002.tb00108.x

Stephen, J., Fraser, E., & Marcia, J. E. (1992). Moratorium-achievement (Mama) cycles in lifespan identity development: Value orientations and reasoning system correlates. Journal of adolescence, 15(3), 283-300. https://doi.org/10.1016/0140-1971(92)90031-Y

Zahrai L. D, Hotych V. O. (2021) Personal crisis: indicators of student experience. Scientific Bulletin of KSU Series Psychological Sciences, 3, 80-87 [In Ukrainian].

Zhang, J., Chen, G., & Yuen, M. (2019). Validation of the Vocational Identity Status Assessment (VISA) using Chinese technical college students. Journal of Career Assessment, 27(4), 675-692. https://doi.org/10.1177/1069072718808798

Zlobina, O. (2017). From juvenility to youth: possibilities of the epigenetic model in sociocultural analysis. Psychology of Personality, 8(1), 90-96 [In Ukrainian].

Zumbo, B. D., Gadermann, A. M., & Zeisser, C. (2007). Ordinal versions of coefficients alpha and theta for Likert rating scales. Journal of modern applied statistical methods, 6(1), 21-29. https://doi.org/10.22237 /jmasm/1177992180

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-31

Як цитувати

АККАЯ, К., & ОЛЕФІР, В. (2023). Психометричні властивості української версії опитувальника "Оцінка статусів професійної ідентичності" (VISA-19). Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 2(18), 15–24. https://doi.org/10.17721/BPSY.2023.2(18).3