Вплив травмувального досвіду загрози життя на особистісний розвиток українців

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/BPSY.2023.2(18).7

Ключові слова:

адаптація, акцентуації, травмувальний досвід загрози життя, позитивні цінності, ПТСР, російсько-українській війна

Анотація

Вступ. Теоретичні та емпіричні дані підтверджують, що травмувальні ситуації під час війни, які пов'язані з парамет¬рами посттравматичного стресового розладу (ПТСР) та розладів адаптації (РА), негативно впливають на особистісний розвиток людини. Мета дослідження - надати докази впливу психологічних механізмів травми війни на особистісний розви¬ток українців під час війни.

Методи. Міссісіпська шкала Кеану та ін.; опитувальники Шмішека, "Адаптивність" Агаєва та ін., "Цінності-у-дїї" Селігмана та ін.; Локатор велика п'ятірка Говарда та ін.

Результати. За МШ вибірка українців поділилася на дві полярні групи. Одна - 128 (56,9 %) учасників після експозиції травми війни залишаються адаптованими, що свідчить про еволюційну ресурсність їхнього особистісного розвитку. Інша - 97 (43,1 %) через травмувальний досвід загрози життя маніфестує ознаки РА і ПТСР (36,9 % і 6,2 % відповідно). Дані "Адаптивності" підтвердили статистично значущі відмінності (за t-тестом) між групами, особливо в компонентах "нервово- психічна стійкість" і "моральна нормативність" (t = 7,945, t = 8,743, р = 0,000 для обох відповідно за компонентами).
Достовірно частіше в дотравмувальний період є відмінності в акцентуаціях як потенційних РА / ПТСР ризик-факторів у двох групах (за t-тестом): тривожний, збудливий, емотивний, дистимний, циклотимний, застрягний типи. У періоді пост- травми тенденції до посилення акцентуацій і РА є у: дистимного, застрягного, тривожного, збудливого, демонстративного, педантичного типів. Це зайвий доказ загрози виникнення більш важких особистісних порушень та більшого ризику травматизації на рівні еволюційних властивостей темпераменту, ніж рис характеру.
Кореляційний аналіз підтвердив: у добре адаптованих топ-п'ятірка рис Великої п'ятірки є надійним предиктором соціо- культурного особистісного розвитку. В осіб полярної групи п'ятірка рис негативного фокусу - нейротизм, соціальна деза- даптивність, зависока емоційність, депресії, відхилення у поведінці - є предиктором травмувального особистісного розвитку. Установлено: чим вищий рівень розладів адаптації, тим нижчим є рівень позитивних цінностей, таких як "мудрість", "сміливість", "справедливість", але зберігається додатний зв'язок між показниками ПТСР і РА та цінностями "помірність " і "трансцендентність " (за F-Фішера, усі на рівні р = 0,000).

Висновки. Порушення особистісного розвитку українців у періоді посттравми тим легше долати, чим коротша експозиція травми війни та чим швидше травмувальний досвід загрози життя ідентифіковано психологами.

Посилання

Agaev, N. A., Kokun, O. M., Pishko, I. O., Lozinska, N. S., Ostapchuk, V. V., & Tkachenko V. V. (2016). Collection of methods for diagnosing negative mental states of military personnel. NDC of the State Department of the ZSU. https://sprotyvg7.com.ua/wp-content/uploads/2022/05/ЗБІРНИК-МЕТОДИК-ДЛЯ-ДІАГНОСТИКИ-НЕГАТИВНИХ-ПСИХІЧНИХ-СТАНІВ-ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ.pdf [in Ukrainian]

Bayer, O. O. (2010). Personality life crises. Dnipropetrovsk [in Ukrainian]

Blinov, O. A. (2018). Post-traumatic stress disorder (PTSD) screening index-inventory. Psychological Journal, 11(1), 26-37 [in Ukrainian].

Carr, R. B. (2011). Combat and human existence: Toward an intersubjective approach to combat-related PTSD. Psychoanalytic Psychology, 28(4), 471-496. http://dx.doi.org/10.1037/a0024174.

Costa, P. T., Jr., & McCrae, R. R. (1994). Set like plaster? Evidence for the stability of adult personality. In T. F. Heatherton, & J. L. Weinberger (Eds.), Can personality change? (pp. 21-40). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10143-002

Diener, Е., Suh, E. М., Lucas, R. E., & Smith Н. Е. (1999). Subjective well¬being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.125.2.276

Eysenck, H. J. Dimensions of Personality. Methuen, 1947.

Goldberg, L. R. (1971). A historical survey of personality scales and inventory. In P. McReynolds (Ed.). Advances in psychological assessment. Palo Alto: Science and Behavior Books.

Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44(3), 513-524. https://doi.org /10.1037/0003-066X.44.3.513

Howard, P. J., Medina, Ph. L., & Howard, J. M. (1996). The Big Five Locator: A Quick Assessment Tool for Consultants and Trainers. The 1996 Annual: Training (р. 107-122). Pfeiffer & Company. https://files.eric.ed.gov /fulltext/ED384754.pdf

Korolov, D. K. (2019). Psychological assessment of personnel. Publ. of the Zhytomyr State University I. Franko [in Ukrainian].

Linley P. A. (2003). Positive adaptation to trauma: wisdom as both process and outcome. Journal Trauma Stress, 16(6), 601-610. https://doi.org /10.1023 /B:JOTS .0000004086.64509.09.

Linskiy, I. V., Kuzminov, V. N., Pozdnyakova, N. V., Onyshchuk, S. V., Shestopalova, L. F., & Grinevich, Y. G. (2014). Adaptation disorders among the civil population, who have endured by battle actions, in a month after their termination. Ukrains'kyi visnyk psykhonevrolohii, 22(3(80)), 5-12. https://uvnpn.com.ua/upload/iblock/679/679e804bad1f3b31f32169ed5263f7 b4.pdf [in Ukrainian].

Lipatov, I. I., & Pasichnyk, V. I. (2013). The influence of accentuations of the personality of servicemen of the internal forces on their adaptation to the special conditions of service and combat activity. Honor and Law, 1(44), 94-98. https://doi.org/10.33405/20787480/2013/1/44/144350 [in Ukrainian]

Maksymenko, S. D. (2004). The method of personality research. Practical Psychology and Social Work, 7, 1-8 [in Ukrainian].

Marmar, C. R., Schlenger, W., Henn-Haase, C., Qian, M., Purchia, E., Li, M., Corry, N., Williams, C. S., Ho, C.-L., Horesh, D., Karstoft, K.-I., Shalev, A., & Kulka, R. A. (2015). Course of posttraumatic stress disorder 40 years after the Vietnam war: Findings from the national vietnam veteran's longitudinal study. JAMA Psychiatry, 72(9), 875-881. https://doi.org/10.1001 /jamapsych iatry.2015.0803

McCrae, R. R., Costa, P. T., Jr., Ostendorf, F., Angleitner, A., HrebKrkova, M., Avia, M. D & Smith, P. B. (2000). Nature over nurture: Temperament,

personality, and life span development. Journal of Personality and Social Psychology, 78(1), 173-186. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.1.173

McNally, R. J. (2015). Posttraumatic stress disorder and dissociative disorders. In P. H. Blaney, R. F. Krueger, & T. Millon (Eds.), Oxford textbook of psychopathology (pp. 191-204). Oxford University Press.

Munjiza, J., Britvic, D., & Crawford M. J. ( 2019). Lasting personality pathology following exposure to severe trauma in adulthood: retrospective cohort study. BMC Psychiatry, 19(1), 27-36. https://doi.org/10.1186/s12888- 018-1975-5.

Nosenko, E. L., & Hrysenko N. V. (2010) A new approach to the study of "values in action": advantages, experience, application for studying the factors of emotional burnout of a teacher. Problems of modern psychology, (10), 490-500. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-10.%p [in Ukrainian]

Pitman, R. K., Shalev, A. Y., & Scott P. Orr. (2000). Posttraumatic stress disorder: emotion, conditioning and memory. In M. Gazzaniga (Eds.) Cognitive neurosciences, 1133-1147.

Sannikova, O., & Kuznetsova, O. (2018). Adaptivity as the integral phenomenon: empirical verification. Science and Education, 3, 27-35. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2018-3-4

Seligman, M. E. P., Park, N., & Peterson, C. (2004). The Values In Action (VIA) classification of character strengths. Ricerche di Psicologia, 27(1), 63-78.

Volkov, D. S., & Baratynska, A. V. (2020). Psychology of activity in special conditions. Dnipro [in Ukrainian].

Zhuravlyova, N. Yu., & Gurleva, T. S. (2023) Additional Manifestations of PTSD as Targets of Influence in the Context of War Victim Psychological Care. Scientific journal Taurida V. I. Vernadskyi National University. Series: Psychology, 34(73), 190-196. https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.1 /31 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-31

Як цитувати

ДАНИЛЮК, І., & БОГУЧАРОВА, О. (2023). Вплив травмувального досвіду загрози життя на особистісний розвиток українців. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 2(18), 47–55. https://doi.org/10.17721/BPSY.2023.2(18).7

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають