Взаємозв'язок психологічної готовності до професійної діяльності та емоційного інтелекту у студентів соціономічних професій
DOI:
https://doi.org/10.17721/BPSY.2023.2(18).12Ключові слова:
емоційний інтелект, психологічна готовність до професійної діяльності, соціономічні професії, комунікативні установки, мотиваціяАнотація
Вступ. Представлено результати теоретичного та емпіричного дослідження взаємозв'язку між психологічними особливостями емоційного інтелекту та складниками психологічної готовності до соціономічних професій, зазначено відмінності між особливостями емоційного інтелекту і психологічної готовності в різних групах досліджуваних (майбутні психологи, педагоги і лікарі). Мета статті - визначити взаємозв'язок між здібностями емоційного інтелекту та складниками психологічної готовності до соціономічних професій і відмінностей між особливостями емоційного інтелекту і психологічної готовності в різних групах досліджуваних (майбутні психологи, педагоги і лікарі).
Методи. Використано методи дослідження та психодіагностичні тести, спрямовані на оцінювання рівня розвитку психологічної готовності до соціономічних професій та компонентів емоційного інтелекту: "Мотиви навчання" (Е. П. Ільїна); "Готовність до саморозвитку" (В. Павлова); опитувальник "Особистісної професійної перспективи" (М. С. Пряжникова); "Самооцінка реалізації життєвих цілей особистості" (Н. Р. Молочникова); "Методика вивчення комунікативних установок" (І. О. Іванова, О. В. Заїка, стандартизація Н. А. Бельської і М. А. Міропольської); "Методика виміру ступеня потреби в певних професійних і особистісних якостях" (Л. Б. Шнейдер); методики, спрямовані на діагностику емоційного інтелекту (Н. Голла і Д. Гоулмена); опитувальник 16 PF Кеттелла.
Результати. Установлено, що значна кількість студентів мала низький рівень розвитку компонентів психологічної готовності; більше ніж третина студентів-соціономістів демонструють низький рівень розвитку емоційного інтелекту; емоційний інтелект (і його окремі компоненти) пов'язаний з особистісними факторами (16 PF-Questionnaire by Cattell), зокрема з факторами B, C, G, H, N, Q2, Q3 - позитивна кореляція, з факторами L, Q1 - негативна кореляція; визначено відмінності між показниками емоційного інтелекту та психологічної готовності до соціономічних професій у майбутніх психологів, медиків та педагогів; розкрито напрями впливу емоційного інтелекту на складники психологічної готовності.
Висновки. Отримані результати дослідження допоможуть удосконалити процес психологічної підготовки фахівців соціономічних професій у закладах вищої освіти, адже ці результати вказують на ті проблеми, з якими необхідно працювати для того, щоб якомога краще підготувати кожного студента до професійної роботи.
Посилання
Diagnosing "emotional intelligence" (N. Hall) (n.d.). PDAU. https://www.pdau.edu.ua/content/diagnostyka-emociynogo-intelektu-n-holl [in Ukrainian]
Zarytska, V. V. (2010). Theoretical and methodological foundations of emotional intelligence development in the context of professional training. KPU. [in Ukrainian]
Zarytska, V. V. (2017). Methods of research of emotional intelligence of a personality. Legal psychology, (1413), 37. [in Ukrainian]
Nosenko, E. L., & Kovryga, N. V. (2003). Emotional intelligence: conceptualization of the phenomenon, basic functions. High school. [in Ukrainian]
Buck, R. (1991). Motivation, emotion, and cognition: A developmental- interactionist view. In K. T. Strongman (Ed.), International review of studies of emotion (Vol. 1). John Wiley, & Sons, Inc.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. Banta book.
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1993). The intelligence of emotional intelligence. Intelligence, 17(4), 433-442.
Mayer, J. D., Di Paolo, M., & Salovey, P. (1990). Perceiving affective content in ambiguous visual stimuli: A component of emotional intelligence. Journal of personality assessment, 54(3-4), 772-781.
Mayer, J. D., Roberts, R. D., & Barsade, S. G. (2008). Human abilities: Emotional intelligence. Annu. Rev. Psychol., 59, 507-536.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.