Професійна успішність як складник психологічного благополуччя особистості
DOI:
https://doi.org/10.17721/BPSY.2024.1(19).6Ключові слова:
психологічне благополуччя, професійна успішність, суб'єктивне благополуччя, оптимізм, самоактуалізація особистостіАнотація
В с т у п . Актуальність дослідження проблем психологічного благополуччя особистості зумовлена екстремальними обставинами в розвитку людського суспільства, якими є, наприклад, пандемія COVID, локальні війни, а також достатньо високі вимоги до професійних досягнень особистості в суспільстві, що впливають на сучасні тенденції змін соціальної взаємодії.
Мета дослідження полягає у вивченні особистісних предикторів досягнення професійного успіху як складника психологічного благополуччя.
М е т о д и . У дослідженні використано теоретичні методи (аналіз, порівняння, узагальнення, систематизація, емпіричні, а саме: 1) The scales of psychological well-being К. Ріфф. 2) Шкала оптимізму й активності (АОS) Н. Водоп'янова, М. Штерн; 3) Опитувальник САМОАЛ (А. В. Лазукін, адаптація Н. Ф. Каліної), а також статистичні: кореляційний аналіз за К. Пірсоном (r), статистичний критерій значущості відмінності (U-критерій Манна – Уітні).
Р е з у л ь т а т и . Виявлено що професійно успішні досліджувані відрізняються високою активністю у поєднанні з адаптивністю до нових ситуацій, інтернальністю локусу контролю і високою комунікабельністю. Позитивне світосприймання – важливий атрибут психологічного здоров'я і благополуччя – властиве професійно успішним людям. Оптимізм як позитивна життєва установка в поєднанні з активністю (енергійністю) – це психологічний ресурс стійкості особистості до професійних і життєвих стресів. Визначено достовірно значущі відмінності між групами професійно успішних досліджуваних та контрольною вибіркою за шкалою "орієнтованість у часі" та "спонтанність".
В и с н о в к и . Обґрунтовано, що професійно успішні досліджувані відчуття суб'єктивного благополуччя пов'язують із надійними соціальними зв'язками, хорошим здоров'ям та задоволеністю тією діяльністю, яку вони здійснюють. Доведено, що для досліджуваних контрольної вибірки суб'єктивне відчуття благополуччя пов'язується передусім із відсутністю напруженості в житті, а самоактуалізація є важливим аспектом життєтворення для професійно успішних людей. Аргументовано, що професійно успішні досліджувані задоволені повсякденною діяльністю, розуміють важливість жити тут і зараз, відкриті для нових ідей, можливостей та вражень.
Посилання
Віговська, О. (2013). Якість життя особистості: теоретико-емпіричні до- робки сучасної психології. Освіта регіону. Політологія. Психологія. Ко- мунікації, 2, 161–166.
Водоп'янов, Н. (б. д.). Життєстійкість як важлива якість спортсме- нів. StudFiles. https://studfile.net/preview/5376476/page:3/ Горецька, О. В. (2020). Психологічні особливості прояву оптимізму в людей похилого віку. Науковий вісник ХДУ. Серія Психологічні науки. Секція 2: Педагогічна та вікова психологія, 4, 33–40. https://doi.org /10.32999/ksu2312-3206/2020-4-5 Капустіна, О. О. (2019). Фактори психологічного благополуччя особис- тості періоду ранньої дорослості. Інсайт: Психологічні виміри суспільства, 1(16), 123–125. https://www.kspu.edu/FileDownload.ashx/Инсайт_1(16)_ compressed(1).pdf?id=3fc8d7cb-32a0-45e6-9869-0e7246ad2dfe
Каргіна, Н. В. (2015). Основні підходи до вивчення психологічного бла- гополуччя особистості: теоретичний аспект. Наука і освіта, 3, 48–55.
Кісліцина, М. В. (2015). Оптимізм як критерій професійного вигорання педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів для розу- мово відсталих учнів. Актуальні питання корекційної освіти (педагогі- чні науки), 1(5), 121–136. https://aqce.com.ua/download/publications /194/248.pdf/
Кузікова, С. Б. (2020). Психологічні основи становлення суб'єкта са- морозвитку в юнацькому віці. Вид-во СумДПУ.
Чудакова В. П. (2015). Особливості особистості на шляху самоактуа- лізації – критерію сформованості психологічної готовності до інновацій- ної діяльності та конкурентоздатності особистості. Освіта і розвиток обдарованої особистості, 1(32), 38–50.
Яворська, Л. М., & Філоненко, Г. С. (2014). Фактори становлення пси- хологічного благополуччя особистості. Наука і освіта, 12, 216–220.
Carver, C. S., & Scheier, M. F. (2002). Optimism. Handbook of Positive Psychology. Oxford University Press, 231–243.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self- Determination in Human Behavior. Springer Science & Business Media. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
Maddi, S. R., Harvey, R. H., Khoshaba, D. M., Lu, J. L., Persico, M., & Brow, M. (2006). The personality construct of hardiness, III: Relationships with repression, innovativeness, authoritarianism, and performance. Journal of Personality. 74(2), 575–597. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2006.00385.x.
Peterson, C., Seligman, M. E. P., & Vaillant, G. E. (1988). Pessimistic explanatory style is a risk factor for physical illness: A thirty-five-year longitudinal study. Journal of Personality and Social Psychology, 55, 23–27.
References
Carver, C. S., & Scheier, M. F. (2002). Optimism. Handbook of Positive Psychology. Oxford University Press, 231–243.
Chudakova V. P. (2015). Peculiarities of the individual on the way to self- actualization – a criterion for the formation of psychological readiness for innovative activity and competitiveness of the individual. Education and development of a gifted personality, 1(32), 38–50 [in Ukrainian].
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self- Determination in Human Behavior. Springer Science & Business Media. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7 Horetska, O. V. (2020). Psychological peculiarities of demonstration the optimism in elderly persons. Scientific bulletin of Kherson State University.
Series Psychological sciences, 4, 33–40 [in Ukrainian]. https://doi.org /10.32999/ksu2312-3206/2020-4-5 Iavorska L. M., & Filonenko H. S. (2014). Factors of formation of psychological well-being of the individual. Science and Education, 12, 216–220 [in Ukrainian].
Kapustina, O. O. (2019). Factors of psychological well-being of the individual in the period of early adulthood. Insight: Psychological Dimensions of Society, 1(16), 123–125 [in Ukrainian]. https://www.kspu.edu /FileDownload.ashx/Инсайт_1(16)_compressed(1).pdf?id=3fc8d7cb-32a0- 45e6-9869-0e7246ad2dfe Kargina, N. V. (2015). Basic approaches to the study of psychological well- being of the individual: theoretical aspect. Science and education, 3, 48–55 [in Ukrainian].
Kuzikova, S. B. (2020). Psychological foundations of becoming a subject of self-development in youth. SumDPU Publishing House [in Ukrainian].
Kіslіtsyna, M. V. (2015). Optimism as a criterion of burnout of teachers and educators of secondary schools for pupils with intellectual disabilities. Actual problems of the correctional education (pedagogical sciences), 1(5), 121−136 [in Ukrainian]. https://aqce.com.ua/download/publications/194/248.pdf
Maddi, S. R., Harvey, R. H., Khoshaba, D. M., Lu, J. L., Persico, M., & Brow, M. (2006). The personality construct of hardiness, III: Relationships with repression, innovativeness, authoritarianism, and performance. Journal of Personality. 74(2), 575–597. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2006.00385.x.
Peterson, C., Seligman, M. E. P., & Vaillant, G. E. (1988). Pessimistic explanatory style is a risk factor for physical illness: A thirty-five-year longitudinal study. Journal of Personality and Social Psychology, 55, 23–27.
Vigovska, O. (2013). Quality of life of an individual: theoretical and empirical developments of modern psychology. Education of the region. Politology. Psychology. Communications, 2, 161–166 [in Ukrainian].
Vodopyanov, N. (b. d.). Vitality as an important quality of athletes. StudFiles [in Ukrainian]. https://studfile.net/preview/5376476/page:3/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ніна ЛИТОВЧЕНКО

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.